בשנים האחרונות חלו תהפוכות גדולות בתחום רפואת השיניים. בין הפיתוחים ששינו את פני רפואת השיניים ניתן לציין: שימוש בשתלים לשחזור שיניים חסרות, שימוש בחומרי שחזור הנדבקים אל השן, שימוש בסורקים דיגיטליים במקום נטילת מטבעים, הדמיה ממוחשבת טרום טיפול ועוד. בכל תחום במקצוע יש שאיפה לשיפור הטיפול, לשיפור התוצאות האסתטיות של הטיפול, אך מעל הכל השאיפה היא לשמירה על שיניים בריאות לטווח ארוך.

כיום תוחלת החיים הולכת ועולה, ושמירה על שיניים בריאות למשך שנים ארוכות, נעשתה חיונית ממש. ידוע, כי בגיל מבוגר חסר שיניים גורם לסבל רב, ודלקות שמקורן בשיניים או בחניכיים גורמות לכאבים, ואי  יכולת לאכול. מעבר לכך: לדלקת חניכיים השפעה מזיקה מאד על הבריאות הכללית. במחקרים שנעשו בתחום, נמצאה זיקה ברורה בין מחלות חניכיים  ומחלות כלי דם ולב. במחקרים הצביעו על הגורמים הספציפיים המופיעים בדלקת החניכיים ומשפיעים על כלי הדם. דלקת חניכיים מהווה גורם מזיק בהתפתחות מחלות לב  בדומה להשמנה, לחץ נפשי, עישון או סוכרת. בריאות השיניים והחניכיים מהווה חלק בלתי נפרד מהבריאות הכללית, מכאן, ששמירה על השיניים והחניכיים חשובה לבריאות הכללית כמו תזונה נכונה, כמו פעילות ספורטיבית  או הימנעות מעישון .

דלקת חניכיים היא מחלה נפוצה ביותר, ובשלביה  הראשונים כלל אינה מורגשת. הסימנים למחלה הם : אודם בחניכיים, נפיחות ודימום במגע קל. בשלבים המוקדמים אין תחושת כאב, אך המחלה מתפתחת בהדרגה, ומהווה מאין אויב נסתר. אם אין מטפלים בשלבים הראשונים הפגיעה ברקמות הסובבות את השן ואוחזות את השן בעצם הלסת הולכות ונהרסות. במצב זה נוצרים "כיסים" (Pockets) שמהווים מרווח מורחב בין השיניים והחניכיים. התהליך בדרך כלל הדרגתי ביותר, וחשים בו ממש רק לאחר שנזק רב נגרם והשיניים הופכות לניידות. בשלבים הראשונים של המחלה ניתן לטפל בקלות על ידי ניקוי וסילוק שכבת הרובד והאבנית, (טיפול שנעשה בדרך כלל על ידי השיננית). הקפדה על הגיינה בבית, שימוש במברשות שיניים, קסמי שיניים, חוטים דנטליים ושטיפות פה לחיטוי, מסייעים מאד בהפחתת סימני המחלה ומניעת התקדמותה.  בשלבים מתקדמים של המחלה סיכויי ההצלחה של הטיפול  פוחתים. ניתן להשתמש בתכשירים אנטיביוטיים כמו Arestin ולבצע פעולות כירורגיות שונות תוך שימוש בתכשירים ביולוגיים מתקדמים המאפשרים בניה מחודשת של עצם, (למשל: Emdogain). אך במצבים חמורים הטיפולים כבר לא מועילים, השיניים מתרופפות ואין מנוס מעקירתן. אנו שואפים תמיד למנוע מצבים אלו, וממליצים, וחוזרים ומסבירים את חשיבות השמירה על השיניים והחניכיים, כחלק חשוב מהשמירה על הבריאות הכללית.

בריאות השיניים תורמת לבריאות הכללית, לאיכות החיים ולאריכות ימים.