מהי מחלת חניכיים? האם אתה סובל מדימומים מחניכיים? האם אתה חש שהשיניים שלך מתרופפות? האם אתה חש שהשיניים שלך זזות ממקומן? האם אתה חש שנוצרים רווחים בין השיניים?

אם תשובתך חיובית לאחת מהשאלות, קרוב לוודאי אתה סובל ממחלת חניכיים. מחלת החניכיים אינה גורמת, בדרך כלל, לכאבים בשלבים המוקדמים שלה, ולכן אין נטייה לטפל בה, אלא בשלבים מאוחרים, כאשר הטיפול כבר קשה יותר, וסיכויי הריפוי מופחתים. מחלת חניכיים נגרמת על ידי חיידקים המצויים בחלל הפה ונצמדים אל השיניים, בעיקר אל המרווח שבין החניכיים והשיניים. החיידקים משחררים חומרים שונים המאפשרים את היצמדותם אל השן ויוצרים את רובד החידקים או "פלק" (Plaque) . אם השכבה נשארת, חלה שקיעה של  מינרלים (קלציום ופוספט) שמקורם ברוק, ונוצרת אבנית. בדלקת חניכיים ראשונית ניתן להבחין בגוון אדמדם, בנפיחות ובדימום במגע קל. הסרת הרובד והאבנית מאפשרים ריפוי  של הדלקת. אולם, כאשר האבנית הולכת ומתעבה נוצרים בשכבות הפנימיות והעמוקות תנאים מיוחדים אנאירובים (ללא חמצן) המאפשרים צמיחה של חיידקים  "אלימים" יותר, הגורמים לספיגת העצם התומכת בשן, ויצירת כיסים. בשלב זה מתחילה ניידות של שיניים, התרופפות,  וזוהי מחלת חניכיים כרונית מתקדמת, שבסופה חלה נשירה של השיניים.
בשנים האחרונות נמצא כי עישון עלול לגרום, בין היתר, גם להחמרה של מחלת החניכיים. העישון גורם  לפגיעה בנוגדנים, לפגיעה בתאי דם לבנים הדרושים למלחמה בדלקת, וכן גורם לפגיעה בכלי דם קטנים, לפגיעה בזרימת הדם, ופגיעה בתאי רקמת חיבור.  כל אלה גורמים להתגברות המחלה, ומקשים מאד על הטיפול בה.
נמצא גם קשר בין מחלת הסוכרת ומחלת החניכיים, הפגיעה בכלי דם קטנים היקפיים מגבירה את מחלת החניכיים ומקשה מאד על הטיפול, אולם, נמצא שכאשר מצב החניכיים משתפר יש גם שיפור  ברמות הסוכר בדם, וזאת כנראה על ידי ירידת רמות גורמי דלקת בדם, שכנראה משפיעים על על פעילות האינסולין.
בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים המצביעים על הקשר בין מחלות חניכיים ומחלות לב, כגון: חסימת עורקים כליליים, או אנגינה פקטוריס. נמצא שאצל אנשים הסובלים ממחלות חניכיים יש סבירות גבוהה יותר לשינויים בבדיקות אק"ג, והסיכוי ללקות במחלת לב עולה. הגורם לא ברור עדיין, יתכן שפקטורים שונים הקשורים לתהליכים דלקתיים חודרים לדם  ומגבירים  את יצירת טרשת העורקים, וגורמים לעליה בסיכון לאירוע לב.
הטיפול בחניכיים, אם כן, הוא בעל חשיבות רבה. הטיפול הביתי, הכולל את צחצוח השיניים,והשימוש בעזרים שונים כגון: חוט דנטלי, קסמי שיניים, מסייע בהסרת הרובד, מונע את יצירת האבנית, ומונע את מחלת החניכיים. הטיפול שנעשה על ידי שיננית, המסירה באמצעים מיוחדים את הרובד והאבנית המצטברים באזורים שקשה להגיע אליהם, מסייע במניעת המחלה, בהפחתת הנזקים ובשמירה על הבריאות הכללית.
לסיכום: כיום ברור הקשר בין מחלות החניכיים מחלות סיסטמיות ובריאות כללית. השמירה על בריאות החניכיים חשובה כמו שמירה על תזונה נכונה, שמירה על משקל נכון, או פעילות גופנית, כל אלה יחד מסייעים לשמירה על בריאות ואיכות חיים לאורך זמן.